Om dette arrangement
Foredrag: Sønderjysk søfarts historie
Historisk Samfund for Sønderjylland har udgivet hovedværket Sønderjysk søfarts historie.
Forfatterne behandler hele det historiske Sønderjylland mellem Kongeåen og Ejderen fra de ældste tider til i dag. Gennemgående spillede søfarten en større rolle for Sønderjylland end for naboregionerne, Danmark i nord og Holsten i syd.
Søfart var et traditionelt vigtigt erhverv i Sønderjylland
Tobindsværket bygger såvel på den eksisterende viden som på nye grundlæggende studier og afdækker, hvordan søfart var et traditionelt vigtigt erhverv i Sønderjylland og i sin storhedstid rummede fremgangsrige maritime miljøer, avanceret skibsbygningsteknik og maritime netværk, hvis tråde rakte ud til selv de fjerneste steder på kloden.
Søfarende fra landsdelen har søgt deres lykke og udkomme i den store verden, enten som kaptajner, styrmænd eller menige matroser. Søfarten prægede især kysterne, fra Marstal i øst over Sønderborg, fjordegnen og Aabenraa med Løjt Land videre til Højer og Rømø på vestkysten - og tilsvarende i Sydslesvig.
Historiske steder i grænselandet vidner om regionens maritime storhedstid
Søfartsmuseer i Aabenraa, Flensborg, Husum samt Marstal og bevarede anlæg som skibsværftet på Kalvø, museumshavnen i Flensborg og Ejderkanalen vidner stadig om en maritim storhedstid i 1700- og 1800-tallet. Men også i århundrederne forud og efter byder sønderjysk søfart på interessante historier, der rækker fra oldtidens både fra Hjortspring og Nydam til 1900-tallets coasterfart.
Entré: € 6,-
Forsalg på biblioteket. Begrænset antal deltagere.
Arrangeret i samarbejde med Historisk Samfund for Sønderjylland, Sydslesvigs Amtskreds.
Tre af forfatterne fortæller om søfarten
Skibe i øst, søfolk i vest 1600-1814
Den sønderjyske søfart var allerede i begyndelsen af 1600-tallet præget af sit engagement i fragtfarten, og sønderjyderne forstod at udnytte mulighederne i forbindelse med både deres eget transportbehov og de behov, der opstod af andre steders transportbehov. Efter flere tilbageslag i løbet af 1600-tallet tog søfarten i 1700-tallet et opsving, der på østkysten gav sig udtryk i store hjemmehørende flåder i byerne, mens vestkystens søfolk søgte hyre i store havnebyer som Hamborg og Amsterdam.
Foredrag ved Mette Guldberg, arkivleder ved Ribe Byhistoriske Arkiv
Verden ligger åben. Sønderjysk søfart 1814-1920
Englandskrigene havde givet den sønderjyske langfart et alvorligt knæk, så efter freden i 1814 begyndte en omfattende genopbygning. Områdets to førende søfartsbyer var Flensborg og Aabenraa, og foredraget vil belyse, hvorledes de slog ind på hver deres vej i bestræbelserne på at komme igen. I anden halvdel af 1800-tallet ændredes søfartens grundlæggende betingelser med dampskibenes indtagelse af verdenshavene. Foredraget slutter med 1. Verdenskrig, hvor sønderjysk søfart blev hårdt ramt med opbringelser af skibe og internering af søfolk.
Foredrag ved Mikkel Leth Jespersen, museumsinspektør ved Museum Sønderjylland.
Fra fragtfart til fritidssejlads. Tiden efter 1920
Genforeningen i 1920 gjorde den danske handelsflåde større. Sønderjyllands søfartsbyer blev danske, men placeringen i grænselandet gav erhvervet et særpræg. Det så man i teglværksfarten på Flensborg Fjord. Det mærkede man på sindelaget - navnlig under 2. Verdenskrig - og det oplevede man, da smør- og spritbåde dukkede op. Men det meste svandt efterhånden ind, og sønderjysk søfart forvandledes fra fragtfart til fritidssejlads.
Foredrag ved Karsten Hermansen, museumsinspektør ved Marstal Søfartsmuseum.
Sømands- og søfartssange
Karsten Hermansen sætter sig til klaveret og akkompagnerer sangerne Jakob Møller og Rikke Dupont, som underholder med sømands- og søfartssange.