Dialogisk læsning

Dialogisk læsning er en sjov og effektfuld metode til at lære børn sprog - Dialogisk læsning handler om at læse op på en måde, der inddrager børnene i fortællingens univers. De lærer nye ord, de får bedre sprogforståelse, de får trænet deres hukommelse og de får lyst til at bruge sproget. Se her, hvordan du læser dialogisk med dit barn og hent foldere til brug ved dialogisk læsning.

Foldere til dialogisk læsning


    Børnebiblioteket har udarbejdet en række foldere til brug ved dialogisk læsning.
    Folderne skal opfattes som vejledende og inspirerende i arbejdet med bøgerne.
    Folderne bliver løbende lagt på hjemmesiden, så du kan printe dem ud.

    Vælg fra menuen til venstre aldersinddelte lister med vejledninger til enkelte bøger

    Mere aktive børn

    Dialogisk læsning er en højtlæsningsmetode, der skaber mere sprogligt samspil med børnene.
    I stedet for traditionel oplæsning hvor barnet kun lytter, så bliver barnet ved dialogisk læsning aktivt involveret.  
    Den voksne stiller spørgsmål og engagerer barnet eller børnene under læsningen,
    med det formål at udvikle børnenes sprog og sprogforståelse. 

    Før læsning

    Læs bogen før du læser med dit barn og dan dig et billede af, hvad du vil tale om og spørge ind til i historien.
    Gør læsningen til noget trygt og særligt.
    Præsentér bogen for dit barn: vis forsiden og bagsiden frem og fortæl, hvem der har skrevet og tegnet bogen.
    Stil åbne spørgsmål til barnet om bogens udseende. 
    Lad evt. dit barn sidde med en lille genstand som har en særlig betydning i historien.

    Under læsningen

    Lyt til barnet og vær åben for spørgsmål undervejs. Når dit barn stiller spørgsmål, så stop op og besvar.
    Følg dit barns nysgerrighed, vær nærværende, spørg ind til dit barns interesse og vent på barnets svar.
    Lyt til svaret og inddrag det så vidt muligt i samtalen. 
    Gør dit barn til medfortæller.
    Ved genlæsning: opfordr barnet barn til at fortælle det, det kan huske, fx ud fra billederne.
    Hjælp barnet til at sætte ord på fortællingen, hvis det ikke kan huske de rette ord og vendinger.
    Forklar de ord barnet ikke kender i forvejen og tilføj gerne ny viden til dit barns viden.

    Efter læsningen

    Snak med barnet om indholdet også efter at bogen er lukket.
    Brug de nye ord, som bogen indeholder, jo flere gange dit barn hører ordene,
    jo større sandsynlighed er der for at det husker dem og selv vil anvende dem.
    (Kilde: Sprogpakken.dk)

    Læse mere her:

    • Snakkepakker
    • Sprogpakken
      Sprogpakken.dk er Socialministeriets efteruddannelsesindsats.
      Formålet med sprogpakken er at opkvalificere det pædagogiske
      personales arbejde med børns sprog samt at bidrage til at alle børn får bedre sproglige kompetencer.
    • Mary fondens Læseleg
      Mary fondens Læseleg er et andet nationalt initiativ målrettet institutioner,
      hvor man gennem dialogisk læsning vil forebygge og afhjælpe social isolation. 

     

    Materialer

    Peter H. Petersen (f. 1954): Store biler
    Reservér
    • Billedbog

    Store biler

    Af Peter H. Petersen (f. 1954) (2007)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Dyr i zoo

    (2007)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Se på mig - se på dig!

    Af Dagmar Geisler (2010)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Over under

    Af Marthe Jocelyn (2006)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Mine første tegn

    Af Line Fagerholt (2009)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Lolo skal i bad

    Af Rebecca Wilms (2016)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Lolo lærer babytegn

    Af Kim Anna Rebecca Hansson (2015)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Kom med hjem : en fotopegebog for de allermindste

    Af Lars Ostenfeld (2010)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Viggas sutter

    Af Peter Bidstrup (f. 1948-06-04) (2010)
    Læs mere
    Birde Poulsen (f. 1953): Sov nu!
    Reservér
    • Billedbog

    Sov nu!

    Af Birde Poulsen (f. 1953) (2011)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Tommelfinger

    Af Cato Thau-Jensen (2012)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Bispens gips gebis : remser for børn

    Af Charlotte Pardi (2009)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Lili elsker mad

    Af Kim Fupz Aakeson (2011)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Willi skal i bad

    Af Kirsten Sonne Harild (2010)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Lars er sulten

    Af Linne Bie (2004)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Mit tøj

    Af Inger Tobiasen (2009)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Baby sur

    Af Ann Forslind (2011)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Lili bliver vred

    Af Kim Fupz Aakeson (2012)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Vi skal ha' en baby!

    Af Gunilla Hansson (1997)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Anton og den lille fugl

    Af Lene Fauerby (2012)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Mette bider

    Af Lene Fauerby (2002)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Lili vil være stor

    Af Kim Fupz Aakeson (2012)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Baby kan

    Af Ann Forslind (2012)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Ansigter

    Af Gry Kappel Jensen (2012)
    Læs mere
    Reservér
    • Billedbog

    Kør!

    Af Jørgen Stamp (2006)
    Læs mere